Wednesday, October 05, 2005

praga

1907

V roce 1907 se v Praze ustanovila nová společnost na výrobu automobilů s názvem „Pražská továrna na automobily spol. s. r. o. “. Zakladateli byli dvě firmy: FRANTIŠEK RINGHOFFER a PRVNÍ ČESKOMORAVSKÁ TOVÁRNA NA STROJE (základní kapitál činil 900 000 rakouských korun). První prostory získala automobilka v Praze – Libni o ploše 6500 m2 , kde zaměstnávala 30 dělníků.
1908-1909

Z důvodu nedostatečných zkušeností se zahájil provoz výrobou osvědčených zahraničních vozů ISOTTA FRANSCHINI. Těchto vozů se však za rok 1908 vyrobilo pouhých šest kusů a jejich prodej probíhala také s obtížemi. Tyto důvody vedli barona Fr. Ringhoferra k odstoupení od smlouvy a byl mu vrácen jeho vklad. Výhradním majitelem automobilky se tedy stala První českomoravská továrna na stroje v Praze. Počáteční náklady na zavádění výroby byly hrazeny z ostatních činností firmy (výroba strojních zařízení cukrovarů, mostů, Petřínské rozhledny, parních kotlů a lokomotiv.
1909-1910

Poprvé se objevuje název značky PRAGA (latinský název města odkud vozy pocházely). V této době se zde licenčně vyráběli automobily značky CHARRON a RENAULT a nákladní automobily v licenci firmy DYKOMEN. Byla také zřízena autoopravna nejen pro vozy značky Praga.)
1911

V tomto roce je ředitelem ing. Josef Havránek a do továrny nastupuje konstruktér ing. František Kec. Pod jejich vedením začíná automobilka vyrábět vozy vlastní konstrukce. Na základě požadavku rakouské vojenské zprávy byl nákladní automobil typu „V“ a úspěchem v konkurenční jízdě získala továrna významnou zakázku na výrobu těchto vozů. Továrna komerčně velmi dobře prospívá, zaznamenává sportovní úspěchy a podporuje prodej propagačními jízdami automobilů Praga na trase dlouhé 2000 km (tzv. autovlaky – nákladní automobily a nosnosti 3 - 5 s přívěsem na 2 tuny. K úspěchu také přispěla účast na autosalónu v Praze a také se na naších silnicích objevuje vůz Praga Mignon.
1912

Nový osobní vůz Grand byl vyroben v sérii 25 kusů a zvítězil v Mezinárodní alpské jízdě.
1913

Počátek výroby motorových pluhů. Vagonce v Rábu (Maďarsko) bylo uděleno právo na výrobu automobilů konstrukce Praga. Pražský arcibiskup zakoupil automobil typu Grand.